M. Akif’in Şiir, Ahlâk ve Eleştiri Anlayışı


İstiklal Şairi Mehmet Akif Ersoy'un edebi yönü, ahlak anlayışı ve eleştirmenliği, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesinde gerçekleşen özel bir programda ele alındı.

Mehmet Akif Ersoy Sanat, Tarih, Edebiyat ve Medeniyet Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin düzenlediği panelin açılışını, Rektör Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar gerçekleştirdi.

İstiklal Marşı ve saygı duruşunun ardından ilk konuşmayı, Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar yaptı. Acar, “Milli şairimiz Mehmet Akif Ersoy’un çalışmaları ve katkılarının ele alınması önemli bir konudur. Değerlerimizin ihya ve inşası için bu değeri artırmamız gerekir. Osmanlı’dan Cumhuriyet’in ilk zamanlarına geçişte Akif, çok önemli bir tecrübe örneği. Millî mücadelede tarihimizde iz bırakmış bir şahsiyet.” açıklamasında bulundu.

Mehmet Akif’in Şiir Anlayışı

Araştırma Görevlisi Bedirhan Büyükduman’ın moderatörlüğündeki anlamlı programın ilk konuşmacısı ise İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi hocalarından Prof. Dr. Turan Koç oldu.

Koç, Mehmet Akif Ersoy’un şiir anlayışını şu cümlelerle katılımcılara aktardı; “Şiirin mantığını kolayca anlatabiliriz ama tecrübe ve deneyim dediğimiz durum olduğu zaman, bunu anlatmak çok zordur. Akif’in tarihte çok önemli bir yeri vardır. Öncelikle o gerçekçi ve idealistti. Sanatı söz konusu olduğu zaman, ilke ve ideal bildiği konularla gerçeği karşılaştırır ve vicdani denge kurardı. Mehmet Akif Ersoy, hakikat ve gerçekleri vicdanındaki yansımalara göre dile getirirdi. Hitabet sanatı ise şiir sanatının bir boyutudur. Akif’in şiirlerine baktığımız zaman, karşısında hep biri vardır. Kendisini anlatmaz. Toplumu şiire sokmuş başka bir şairimiz yoktur. Onun kadar bir gün camide bir gün meydanda olan başka şairimiz de yoktur.”

Mehmet Akif’in Ahlak anlayışı

Mehmet Akif Ersoy’un ahlak anlayışını anlatan Prof. Dr. İsmail Kara’nın açıklamalarıyla da katılımcılar, farklı bir Akif’i görme şansı elde etti.  Kara’nın konuşmasının satırbaşlarında ise şu ifadeler yer aldı; “Akif, bir ahlak düşüncesi kurmaya çalışan şairlerimizden biridir. Modern yaşamda kaynaklara dönüş hareketi başladı. Bu hareket yeni bir İslam ahlakı yorumu arayışını kuvvetlendiriyor. İslam coğrafyalarının tamamında geleneksel İslam ahlak anlayışı ve yeni İslam ahlak anlayışı diye kesin bir durum olmaya başladı. Akif’in eserlerinde ve vaazlarında yeni ahlak anlayışına ait çok önemli vurgu ve fikirleri var. Akif’in vurguları, dönemi ve şahsiyeti için çok önemli. Onun ahlak anlayışı eğitimli insanlar açısından kuvvetlenerek devam ediyor.”

Bir Eleştirmen Olarak Mehmet Akif

Bulunduğu döneme bakış açısına değinen Prof. Dr. Kadir Canatan da bir eleştirmen olarak Mehmet Akif Ersoy’un düşüncelerini ve yaklaşımlarını şu şekilde aktardı; “Mehmet Akif Ersoy’un birçok kimliği var. Şüphesiz bir eleştiri adamıdır. Hem geçmişi hem anı hem şark hem de garp dünyasını eleştirdi. Dönemin ahlaki ve kültürel koşullarını da eleştiriyor. Aynı zamanda Akif’in hem teşhisi var hem de çözümü. ‘Batı dünyasından bilim ve teknolojiyi alabiliriz.’ diyor. Ancak ‘Fazilet bizde var.’ diyerek de ekliyor. Batının pozitif yönlerinin yanında, kötü özelliklerini de eleştiriyor. Akif'in garp eleştirisi analitiktir. Tek yönlü değildir. Diğer yandan bir siyaset eleştirmeni. Bir aksiyon adamı. Eleştirel yaklaşımlarıyla dönemin siyasi faaliyetleri içerisinde de yer almış biri.”

Yaklaşık bir saat süren panel, fotoğraf çekimiyle son buldu.



mehmet_akif_izu_1 mehmet_akif_izu_2 mehmet_akif_izu_3 mehmet_akif_izu_4 mehmet_akif_izu_5 mehmet_akif_izu_6 mehmet_akif_izu_7