Çanakkale Zaferi Kahramanlık Hikayeleri 10 Hikaye 10 Beste


T.C. Kültür Bakanlığı'nın düzenlediği, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Devlet Konservatuvarı tarafından başlatılan Türkiye Kültür Yolu Festivali kapsamında gerçekleşen Troya Kültür Yolu'nda "Çanakkale Zaferi Kahramanlık Hikayeleri 10 Hikaye 10 Beste" isimli etkinlik 22 Eylül 2022 tarihinde gerçekleşti.

Etkinlik bağlamında Türkiye'nin önde gelen bestecileri tarafından Çanakkale Zaferi ile alâkalı 10 hikâyeye yapılan besteler, yine Türkiye'nin önde gelen müzisyenleri tarafından icra edildi. İZÜ Müzik Öğretmenliği Bölümü Öğretim Görevlisi Yusuf İzeddin Mesçi, "Şarapnellere Tesadüf - Ney, Klasik Kemençe, Kanun ve Piyanolu Quartet" başlıklı bestesi ile bölümümüz Öğretim Görevlisi Hasan Vapur ise bağlaması ile bu önemli etkinlikte yer aldı.

Ney, klasik kemençe, kanun ve piyanolu dörtlü için Şarapnellere Tesadüf, 2022 yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Devlet Konservatuvarı tarafından yürütülen “Çanakkale Zaferi Kahramanlık Hikayeleri Besteleri” projesi kapsamında, ismi bilinen ve bilinmeyen vatan kahramanlarına ithafen bestelenmiştir.
Müzik iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm bestelenirken; şarapnel mermilerinin çıkardıkları seslerin, Şarapnel Vadisi bölgesine bu ismi verecek kadar etkili olmasından etkilenilmiştir.
Bu ilk bölüm, bu mermilerin belki yüzlercesinin, belki binlercesinin aynı anda çıkardığı ortamı efektif olarak betimlemeye çalışır. Tek bir jestin etrafına, çeşitli efektif dokulardan oluşan sarmalların kaplanmasıyla kurgulanan ilk bölüm, bu betimlenen tabloyu resmetmeyi vadeder. Bu ilk bölüm, aynı zamanda ikinci bölümde bahsedilecek olan atmosferi yakalamayı amaçlar.
İkinci bölüm, İzettin Çalışlar’ın savaştaki görevleri ve kaleme aldığı hatıraları üzerine etkilenilerek bestelenmiştir. Mustafa Kemal Atatürk, emir beklemeksizin, İzzettin Paşa’ya aksi halinde savaşın seyrine muhtemelen olumsuz etkilerinin olacağı bir emir verir. İzzettin Paşa, türlü zorluklarla birlikte emri yerine getirir. Müzik, bulunulan puslu atmosfer içerisindeki bu çeşitli hisleri tasvir etmeyi amaçlar. Müzik bu bölümde, ilk bölümde de olduğu gibi, piyanolu dörtlü ve geleneksel Türk müziği enstrümanlarının birlikteliği üzerine kurgulanan çeşitli ses renklerini araştırır. Esinlenilen hikâye zemini üzerinde kurgulanan yekpare gövde, hikâyede de bahsedilen “geçiş halleri” fikri etrafında geliştirilip sunulur.

Kendilerini en içten dileklerimizle tebrik ediyoruz...



01 Ekran Resmi 2022-10-06 09.20.33 kopyası Ekran Resmi 2022-10-06 09.56.06 kopyası Ekran Resmi 2022-10-06 09.49.19 kopyası